Άρθρο κ. Νίκου Αργυρίδη, Προέδρου Δ.Σ. ΣΥΝΔΔΕ&L, στο ένθετο της Εφημερίδας "ΝΑΥΤΕΜΠΟΡΙΚΗ" Υποδομές - Μεταφορές - Logistics 2023 / Big Business σε γη, θάλασσα και αέρα (Οκτώβριος 2023).
Το ξέσπασμα πολύ ακραίων καιρικών φαινομένων, είτε αυτό αφορά πυρκαγιές είτε πλημμύρες, αποδείχθηκε πως πέρα από την τυχόν καταστροφή μεταφορικών δικτύων και μέσων πλήττει καίρια και τον πρωτογενή τομέα, ο οποίος τροφοδοτεί το μεταφορικό έργο.
Έχει πλέον καταστεί σταθερή πεποί- θηση στον ευρύτερο κλάδο των μεταφορών και των logistics πως τα ολοένα και συχνότερα, όσον αφορά την εμφάνισή τους, ακραία καιρικά φαινόμενα σε παγκόσμιο επίπεδο -τα οποία, σύμφωνα με τους ειδικούς επιστήμονες, προκαλούνται λόγω της εντεινόμενης κλιματικής αλλαγής- έχουν και θα συνεχίσουν να έχουν, αναπόφευκτα, αρνητικές επιπτώσεις στις μεταφορές και στην εφοδιαστική αλυσίδα.
Όπως όλοι γνωρίζουμε, οι δύο βασικές προϋποθέσεις για τη λειτουργία του παγκό- σμιου μεταφορικού έργου εδράζονται στην ύπαρξη αξιόπιστων μεταφορικών δικτύων (βλ. υποδομές) και αξιόπιστων μεταφορικών μέσων.
Το ξέσπασμα πολύ ακραίων καιρικών φαινομένων, είτε αυτό αφορά πυρκαγιές είτε πλημμύρες, όπως αυτά που έπληξαν πρόσφατα τη χώρα μας, αποδείχθηκε πως πέρα από την τυχόν καταστροφή μεταφορικών δικτύων και μεταφορικών μέσων πλήττει καίρια και τον πρωτογενή τομέα παραγωγής της οικονομίας, ο οποίος τροφοδοτεί το μεταφορικό έργο και ευρύτερα την εφοδιαστική αλυσίδα.
Η απώλεια ζωικού και φυτικού κεφαλαίου εξαιτίας ακραίων καιρικών φαινομένων επηρεάζει την εύθραυστη ισορροπία της επισιτιστικής αλυσίδας, η οποία είναι άμεσα συνδεδεμένη με την εφοδιαστική αλυσίδα. Ενώ η παραγωγή αγροδιατροφικών και κτηνοτροφικών προϊόντων μειώνεται, η ζήτηση παραμένει η ίδια, με αποτέλεσμα να τροφοδοτούνται πληθωριστικές πιέσεις στην αγορά.
Οι διαμεταφορικές επιχειρήσεις καλούνται να βρουν τρόπους κάλυψης και τροφοδοσίας της αγοράς αναζητώντας και υιοθετώντας εναλλακτικές διαδρομές, οι οποίες κρίνονται αναγκαίες εξαιτίας της καταστροφής που έχει υποστεί το εθνικό και επαρχιακό οδικό δίκτυο. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τη μεγαλύτερη διάρκεια του χρόνου μεταφοράς ευπαθών και μη προϊόντων, με αποτέλεσμα την επιβάρυνση στο κόστος μεταφοράς.
Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός πως το φαινόμενο που όλοι είδαμε στους δέκτες των τηλεοράσεών μας, με την εθνική οδό Αθήνας-Θεσσαλονίκης να παραμένει πλημμυρισμένη σε μεγάλο μέρος της και να ανοίγει σταδιακά μόνο η μία λωρίδα για Ι.Χ. και φορτηγά έως 3,5 τόνους, στέρησε από τις μεταφορές της χώρας έναν βασικότατο οδικό άξονα, κόβοντας κυριολεκτικά τη χώρα στα δύο.
Οι διαμεταφορικές επιχειρήσεις όφειλαν να βρουν εναλλακτικές λύσεις για τη μεταφορά προϊόντων και αγαθών σε συνδυασμό με την κατάσταση στην οποία περιήλθε το οδικό δίκτυο της χώρας μας. Έτσι, για παράδειγμα, η κλασική οδική διαδρομή Αθήνας-Θεσσαλονίκης, η οποία διαρκούσε 6-7 ώρες, έφτασε να διαρκεί έως και 12-13 ώρες με την αναγκαστική χάραξη εναλλακτικών διαδρομών.
Το δε ταλαιπωρημένο σιδηροδρομικό δίκτυο της χώρας, το οποίο είχε γίνει και αυτό τραγικά επίκαιρο με την τραγωδία του δυστυχήματος στα Τέμπη τον περασμένο Φεβρουάριο, υπέστη σε μερικά σημεία τόσες σοβαρές ζημιές που η εκτίμηση για την αποκατάστασή του αφορά έναν χρονικό ορίζοντα περίπου 12 μηνών, συνοδευόμενη από πολύ υψηλό κόστος, το οποίο εκτιμάται στα 150 εκατομμύρια ευρώ.
Το συμπέρασμα από όλα αυτά είναι πως θα πρέπει να μάθουμε να ζούμε με τα ισχυρά φαινόμενα της κλιματικής αλλαγής, για τα οποία - δυστυχώς - οι υποδομές της χώρας μας, αλλά και πολλών άλλων χωρών, δεν έχουν σχεδιαστεί για να μπορούν να τα αντέξουν.
Τα φαινόμενα, άλλωστε, είναι συντριπτικά. Εάν αναλογιστεί κανείς πως στηντραγωδία στη Μάνδρα, το 2017, με τους 24 νεκρούς, εκ των οποίων οι έξι ήταν επαγγελματίες οδηγοί φορτηγών, είχαν πέσει ανά στρέμμα περίπου 200 τόνοι βροχής, ενώ στην πρόσφατη κακοκαιρία που έπληξε τη Μαγνησία και ευρύτερα τη Θεσσαλία έπεσαν σε μερικές περιοχές έως και 900 τόνοι βροχής, μέσα δε από την πόλη του Βόλου πέρασαν 150 εκατομμύρια τόνοι νερού, το φαινόμενο ήταν απόλυτα συντριπτικό!
Πρέπει, δυστυχώς, όλοι να προσαρμοζόμαστε στη χρήση εναλλακτικών δικτύων μεταφοράς σε συνδυασμό με τη χρήση ευέλικτων μέσων μεταφοράς, προσδοκώντας στην ισχυροποίηση των υποδομών της χώρας μας και την επούλωση των πληγών στην εθνική μας οικονομία.
Νίκος Αργυρίδης
Πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Διεθνούς Διαμεταφοράς και Επιχειρήσεων Logistics Ελλάδος (ΣΥΝΔΔΕ&L)